Varslingssystemer, faktainnhenting og granskning
Varslingssystemer og granskning
Gode varslingssystemer og riktig oppfølging av saker fører til at virksomheter er i bedre stand til å håndtere saker internt og forhindre at de kommer ut av kontroll. Med vår tverrfaglige ekspertise kan vi bistå virksomheter med å innrette seg etter eksisterende og kommende lover og regler (one-stop-shop). Dette vil kunne bidra til å redusere kommersiell risiko og hindre omdømmetap.
Ledelsens rolle og organisering av varslingssystemer i virksomheten
Arbeidsmiljøloven og åpenhetsloven har krav til varsling og håndtering av saker.
EUs varslingsdirektiv vil, dersom det innføres i norsk rett, føre til at personkretsen for de som er omfattet av varslervernet utvides, og at vi får enda strengere krav til både systemer og rutiner for varsling. Det stilles også mer spesifikke krav til organisering og kompetanse i virksomheten.
Ledelsen er forventet å ta en tydelig rolle. Ledelsens håndtering av varslingssaker er også avgjørende og får en direkte innvirkning på selskapskulturen.
Vi bistår med å sikre ledelsen tilstrekkelig kunnskap og kompetanse om deres rolle i varslingssaker.
Vi bistår med strategiske og operative råd om hvordan varslingssystemer bør organiseres i din bedrift tilpasset ditt behov.
Tilrettelegging av systemer og rutiner for varsling
Vi kan bistå med tilrettelegging av systemer og rutiner for varsling. Vi kan bistå med vurdering av at eksisterende systemer oppfyller krav til varslingsordning etter eksisterende regelverk (blant annet arbeidsmiljøloven og åpenhetsloven) og kommende direktiv fra EU. Dette kan gjøres som en juridisk vurdering, gjennom en modenhetsanalyse eller som en internrevisjon.
Vier kan engasjeres som eksternt varslingsmottak. Vi kan tilby tilgang til en digital, internasjonalt anerkjent varslingskanal, som tilfredsstiller kravene i EUs varslingsdirektiv og kravene til informasjonssikkerhet (kryptering, lukket miljø).
Faktaundersøkelser (granskning)
Faktaundersøkelser har ofte utspring i varslingssaker, men kan også måtte foretas som oppfølging av funn i intern- og eksternrevisjon. Det kan også være knyttet til prosjekter og annet arbeid hvor tredjeparter er involvert og innebære elementer av kontraktsgransking.
Det vil ofte være behov for ulik kompetanse for å løse granskinger på en god måte. Vårt tverrfaglige team bestående av jurister og økonomer har kompetanse og erfaring fra etterforskning og private granskinger. Vi har blant annet undersøkt mistanke om hvitvasking, korrupsjon, misligheter i anskaffelsesfunksjonen, regnskapsjuks, underslag, og annen økonomisk kriminalitet i ulike bransjer og industrier. Vi vil vi kunne bistå med faglig kunnskap, gjennomføring og råd om videre oppfølging, blant annet knyttet til internkontrollen. Vår kunnskap fra offentlig sektor gjør at vi kjenner til hva som forventes av kvalitet både når det gjelder prosess og faglig innhold.
Vi følger advokatforeningens retningslinjer for private granskinger i vårt arbeid og benytter anerkjent metodikk.
Kompetanseheving
Eksisterende og nye regler i EU forutsetter tilstrekkelig kompetanse. Vår erfaring er at mange virksomheter vil være i stand til å håndtere saker på en god måte med noe økt kompetanseheving.
Vi kan bistå i en oppbyggingsfase både når det gjelder forståelse av regelverk, implementering av nye rutiner og også praktisk gjennomføring og håndtering av konkrete saker.