Forebygging av hvitvasking og terrorfinansiering
Antihvitvasking
Hvitvaskingsloven forutsetter at styret og ledelsen utøver aktivt ansvar for å imøtekomme lovens krav. Ofte er etterlevelsen mangelfull på grunn av at tiltakene ikke er operasjonalisert i den daglige driften. Med forankring i lovverket bidrar vi med å etablere tiltak tilpasset virksomheten.
Tjenesteområder
Tydelig oppfølging fra ledelsen
Vår bistand til ledelsen er å sikre tilstrekkelig forståelse av regelverket og hvordan ledelsen effektivt kan tilrettelegge virksomhetens operative arbeid.
Vår kompetanse bidrar til å gi ledelsen tilstrekkelig trygghet til å ta gode beslutninger. Rapporteringspliktige skal kunne møte kravene i loven og beskytte seg mot å bli misbrukt til økonomisk kriminalitet.
Implementering og operasjonalisering
Implementering innebærer å omsette hvitvaskingslovens plikter/kravtil en praktisk «hverdag» i virksomheten.
Vier bistår med å utarbeide og implementere risikoanalyser i daglige rutiner. Risikoanalyser skal være virksomhetsrettet og ressursene skal brukes der risikoen er størst. Vi tilrettelegger for at det operasjonelle arbeidet tilfredsstiller lovkrav – at det er «godt nok».
Tilpasning og effektivisering av arbeidet i virksomheten
Rutiner, tiltak og organiseringen av arbeidet skal være tilpasset virksomhetens størrelse og risikoprofil. Det operative arbeidet må standardiseres og effektiviseres. Det vil føre til målrettet arbeid og sparte kostnader.
Faktainnhenting (granskning)
Hvitvaskingsloven stiller krav til virksomheter om rapportering til myndighetene om mistenkelige transaksjoner. Dette betyr i praksis at rapporteringspliktige må etablere systemer internt som fanger opp mistenkelige transaksjoner, og at det gjøres forsvarlig faktainnhenting (granskning) for å kartlegge mistanken.
Vi bistår med faktainnhenting og håndtering av saker.
Eksempel leveranser
- Bistå ledelsen ved å sikre tilstrekkelig forståelse av regelverket og hvordan ledelsen effektivt kan tilrettelegge det operative arbeidet tilpasset virksomhetens størrelse og risikoprofil.
- Gjennomføre workshops og utarbeide virksomhetsinnrettede risikoanalyser slik at ressursene brukes der risikoen er størst.
- Implementere risikoanalyser i daglige rutiner slik at det operasjonelle arbeidet tilfredsstiller lovkrav – at det er «godt nok».
- Bistå i standardisering av det operative arbeidet for å effektivisere arbeidet og spare kostnader.