Direktørbedrageri anses å være blant de mest alvorlige bedrageriformene som rammer næringslivet.

Publisert 30.11.23

Hva gjør din virksomhet for å forebygge det?

Virksomheter som utsettes for slike bedragerier har ofte ikke vurdert risiko for bedragerier og misligheter i tilstrekkelig grad, og har heller ikke en klar ansvars- og rollefordeling når det gjelder å forebygge og avdekke av misligheter og bedragerier. Av den grunn er det heller ikke iverksatt nødvendige tiltak.

Hvilke tiltak har din virksomhet mot direktør-bedrageri?

Ifølge Økokrim anses direktørbedrageri å være blant de mest alvorlige bedrageriformene som rammer næringslivet.

Direktør-bedrageri er en form for svindel hvor bedrageren utgir seg for å være en høytstående leder i virksomheten, eksempelvis daglig leder (CEO).

Målet er ofte å lure en ansatt til å foreta pengeoverføringer, og forsøket rettes ofte mot ansatte i økonomi- eller finansavdelingen som har disposisjonsrett til bankkontoene. Det trenger ikke bare være pengeoverføringer, det kan også være å få utlevert sensitive opplysninger.

Denne formen for svindel blir stadig mer sofistikert, og det kan få alvorlige konsekvenser både for virksomheten som blir rammet og enkeltpersoner involvert. Det er også en trussel mot vårt tillitsbaserte økonomiske system.

Det er mange bransjer som er eksponert for slikt bedrageri:  

  • Finanssektoren er spesielt utsatt på grunn av volumet på økonomiske transaksjoner og beløpenes størrelse
  • Virksomheter med store mengder netthandelstransaksjoner eller som har et stort distribusjonsnettverk, som er avhengig av rask ekspedering og fart i handelen, er også eksponert
  • Industri- og produksjonsvirksomheter er også utsatt på grunn av at de har globale og komplekse forsyningskjeder samt høye transaksjonsvolum
  • Ulike bransjer er sårbare på grunn av høy avhengighet av ulik teknologi, elektronisk kommunikasjon og svært komplekse systemer  
  • Virksomheter som jobber «silobasert», hvor avdelingene ikke jobber tett sammen, eller hvor ledelsen jevnlig sender betalingsforespørsler på epost uten å ha utarbeidet noen kontrollrutiner

Virksomheter som utsettes for slike bedragerier har ofte ikke vurdert risiko for bedragerier og misligheter i tilstrekkelig grad, og har heller ikke en klar ansvars- og rollefordeling når det gjelder å forebygge og avdekke av misligheter og bedragerier. Av den grunn er det heller ikke iverksatt nødvendige tiltak.

Hvordan kan Vier bidra?

  • Bistå i å vurdere risiko for misligheter og bedrageri
  • Bidra med bransjekunnskap om sårbarheter  
  • Bistå med å etablere ulike rutiner, kontroller og prosesser på økonomiområdet for å forebygge bedrageri
  • Opplæring tilpasset eksponerte ansattegrupper, for eksempel ulike funksjoner innen økonomi og regnskap
  • Implementering av ulike sikkerhetstiltak
  • Teste eller gjennomgå interne rutiner for å oppdage svakheter, avvik eller uregelmessigheter
  • Tiltak som bidrar til å skape en åpen kultur hvor det er trygt å si fra om mistenkelige hendelser og forespørsler

----

Heidi Lombnes har bakgrunn som siviløkonom og er «Certified Fraud Examiner». Hun har tidligere jobbet som økonomisjef i store internasjonale konsern og organisasjoner, men også mindre virksomheter. Hun har ca. 20 års erfaring fra økonomi- og regnskapsfunksjoner, herunder etablering, drift, effektivisering og opprydding. Hun har også avdekket misligheter og korrupsjon i ulike funksjoner.

Heidi er dedikert i sitt arbeid og bistår virksomheter med å identifisere svakheter i interne systemer. Hun bidrar også målrettet med å styrke operative rutiner og prosesser som effektivt reduserer risiko for store økonomiske tap for virksomheter.  

Lombnes : Vier Advokatfirma

DEL PÅ: